Tip 3: zet een goede prestatiemeting op

In deze blog de derde tip om goed door de concretiseringsfase te komen. Lees ook de eerdere tips ‘Hou een checklist bij’ en ‘Maak procedurele afspreken’.

Het kan behoorlijk moeilijk zijn en het vergt ook aardig wat inspanning om een goede prestatiemeting op te zetten en overeen te komen. Toch is het van groot belang om hier al vanaf het eerste moment mee te beginnen.

Een prestatiemeting geeft inzicht in de prestatie van de opdrachtnemer. Zo is het voor de opdrachtgever in een oogopslag duidelijk in hoeverre de te realiseren projectdoelen zijn verwezenlijkt. Een prima manier om inzicht te geven hoe de stand van zaken is ten opzichte van de gewekte verwachtingen. Daarnaast worden op deze manier verrassingen en gevolgen gemanaged.

Handig stappenplan

Om te weten wat je kunt en welke prestaties je kunt leveren begin je met meten en vastleggen aan de hand van 6 handige stappen:

  1. Stel vast welke prestaties wezenlijk zijn – een goede manier om dit te doen is het houden van een brainstormsessie (eventueel met derden)
  2. Maak onderscheid tussen prestaties – prestaties die belangrijk zijn voor de klant en prestaties die belangrijk zijn voor de interne organisatie
  3. Formuleer de meting – hoe wordt de prestatie in beeld gebracht of uit welke getallen wordt de meting opgesteld?
  4. Operationaliseer de meting – welke gegevens zijn er al en welke heb je nodig voor de invulling van de onder stap 3 genoemde formulering
  5. Bedenk hoe je gaat meten – wie en welke instructies zijn er nodig om de cijfers te verkrijgen
  6. Rapporteer de meetgegevens

 

Meer tips ontvangen?

We hebben je op weg geholpen met een aantal praktische tips om te starten met de concretiseringsfase. Wil je meer tips ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!


Guido Koreman

gecertificeerd BVP trainer en adviseur