Een nieuwe tip om succesvol door de concretiseringsfase te komen. Bekijk ook de voorgaande tips over dit onderwerp:

 

Tip 5: zorg voor duidelijke communicatie

Een andere bevinding uit het onderzoek van 2012 is het gebrek aan duidelijkheid over de communicatie. We spreken dan niet alleen over de frequentie van de communicatie, maar ook over de middelen die (niet) worden ingezet en de inhoud die naar buiten wordt gebracht.

Een slechte communicatie kan in het ergste geval resulteren in een leverancier die na verschillende weken met zijn volledig uitgewerkte stukken bij de opdrachtgever komt en niet de zorgen van de klant weet weg te nemen. Hoe kun je dit oplossen?

Niet meteen in details duiken

Communicatie(momenten) zijn belangrijk om de afstemming te houden. De uitwisseling van gegevens schieten vaak snel door in detail. En veel details vragen om veel tijd om deze uit te zoeken en te presenteren. Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat het een boel tijd kost om details te begrijpen en te doorgronden.

Kort vergadermomentje

Het is daarom belangrijk om een juist niveau te vinden waarop de klant ontzorgd is. Daarbij geldt ook: je hoeft niet meteen alle details te weten. Een goede oplossing hiervoor is het opzetten van een wekelijkse of tweewekelijkse vergadermomentje van bijvoorbeeld een half uurtje.

Communiceer deze overlegmomenten ook. Door de communicatiemomenten vooraf met elkaar te benoemen ontstaat een efficiënte en transparante aanpak om tot afstemming te komen.

Meer tips ontvangen?

We hebben je op weg geholpen met een aantal praktische tips. Wil je meer tips ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!


Guido Koreman

gecertificeerd BVP trainer en adviseur